måndag, april 9

Luk 10:1-21

Jesus sänder ut sjuttiotvå stycken för att de ska predika omvändelse, och de ska bota sjuka och så där.

Dessa går ut och det händer en hel massa saker på deras resa. När de sedan kommer tillbaka till Jesus är det i extas, de är hel glada över vad som har hänt och de går fram till Jesus och säger till honom:

Herre, till och med demonerna lyder oss när vi uttalar ditt namn.

Jesus tittar på dom, de står där med förväntansfulla blickar, Jesus väntar lite och sen säger han:

Jag har sett Satan slungas ner från himlen som en blixt.

De sjuttiotvå blir helt utpumpade, de förväntade ju sig att Jesus skulle vara lika glad som han, och så säger han något sånt här. Men Jesus fortsätter att tala till dom.

Ja, jag har gett er makt att trampa på ormar och skorpioner och att stå emot fiendens hela styrka, och ingenting ska skada er.

De sjuttiotvå tänker, ja precis, vi är oövervinnliga, Vi har makten, det är som He-Man när han lyfter upp sitt svärd. Men mitt i deras oövervinnliga tanke så fortsätter Jesus att tala.

Men gläd er inte över att andarna lyder er, utan gläd er över att era namn är upptecknade i himlen.

Det blir tyst för ett litet tag, ingen säger nåt, alla tänker på det som Jesus precis har sagt, den oövervinnliga känslan blir betydelselös. Och de tänker efter en gång till vad han har sagt. De tittar inte på varandra, de bara står där och tänker, de tänker på allt de varit med om. Tänker på sjukdomarna som de bett bort, demonerna som de beordrat därifrån i Jesu namn.

I samma stund som alla står där och tänker och försöker förstå det som Jesus precis har sagt, så fyll Jesus jublande glädje genom den Helige anden och han jublar mot himlen:

Jag prisar dig, fader, himlens och jorden herre, för att du dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn. Ja fader, så har du bestämt. Allt har min fader anförtrott åt mig. Ingen vet vem sonen är, utom fadern, och ingen vet vem Fadern är utom sonen och den som sonen vill uppenbara det för.

Sen så vänder han sig till sina tolv lärjungar som var där också och så säger han till dem:

Jag säger er, många profeter och kungar har velat se vad ni ser, men fick inte se det, och höra vad ni hör men fick inte höra det.

Inga kommentarer:

Powered By Blogger