onsdag, mars 20

Frihet

 Frihet...

Frihet att välja.
Frihet från våld.
Frihet från staten.
Frihet från religion.
Frihet från auktoriteter.
Frihet från sjukdom.
Frihet från rädsla.
Frihet från död.
Frihet att leva.

Vad är frihet egentligen?
Fri att välja, men ändå låst till mina gåvor, kunskaper, kultur och livssituation.
Fri från staten, men ändå låst till systemet.
Fri från religion, men ändå låst till någon form av tro eller tron på en icke tro.
Fri från auktoriteter, men ändå låst till föräldrar, polis, lärare, chefer eller folk som kan mer än du i olika områden.
Fri från sjukdom, men ändå låst till en värld som innehåller mycket av detta.
Fri från död, men ändå låst till att din släkt och dina vänner dör, du dör, även om du flyr sorgen är döden ett faktum.
Fri att leva, men ändå bunden till just ditt liv, dina begränsningar och dina erfarenheter.

Frihet...
Kan friheten vara att leva med sina låsningar.
Att inte bygga sin frihet på en illusion utan istället bygga den på en verklighet.
Att låta låsningarna vara en hjälp till friheten istället för ett motstånd.
Att inse att vi är beroende av varandra.
Och inse att vår strävan efter total frihet ofta leder till ensamhet.

Jag är fri.

Min frihet ligger i Jesus, i hans lära och hans död och uppståndelse.
Min frihet ligger i mina begränsningar.
Min frihet ligger i min familj, mina vänner och de jag möter genom livet.
Min frihet är alltid beroende av andra.
Frihet är att jag, i allt detta, är trygg och har frid i mitt inre, i mitt hjärta.



Inga kommentarer:

Powered By Blogger